Meestgestelde vragen

Welkom bij onze Veelgestelde Vragen (FAQ) sectie! Deze pagina is speciaal ontworpen om uw meestgestelde vragen aan te pakken. Hier bieden we duidelijke en beknopte antwoorden op de vragen die we het vaakst tegenkomen. Of u nu meer wilt weten over onze producten, diensten, beleid of processen, we hebben ons best gedaan om hier een uitgebreide bron van informatie voor u samen te stellen. Lees verder om uw vraag beantwoord te krijgen. Als u toch nog vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

FAQ2024-01-31T19:00:02+00:00
Technisch

Hoe werkt SEMS-Portal van Goodwe?2023-09-18T05:45:05+00:00

Klik hier om de handleiding van SEMS Portal te downloaden.

Wat betekent Wp, kWp, Kwh?
2023-04-13T12:00:07+00:00

Wp: staat voor ‘Wattpiek’. Het Wattpiekvermogen op een zonnepaneel duidt het vermogen aan dat het zonnepaneel onder laboratoriumomstandigheden afgeeft. Dit betekent dat bij een instraling van 1000 Watt per vierkante meter en een temperatuur van 25 graden.

kWp staat voor kilowattpiek. Eén kWp = 1000 Wp.

kWh staat voor kilowattuur; dit is een eenheid van energie. Eén kWh komt overeen met 1 uur geleverd of verbruikt vermogen van 1000 Watt of 1 kW.

Verbroken WiFi-verbinding GoodWe2023-08-16T09:50:11+00:00
  • 1

    Druk de  Reload-knop gedurende 1 seconde in

  • 2

    Wacht een tiental minuutjes

  • 3

    Het blauw ledlichtje brandt; uw WiFi-verbinding is hersteld.

Nog steeds geen verbinding? Download hier het GoodWe-stappenplan om uw verbinding te herstellen.

Het overzicht op de applicatie klopt niet.2023-04-12T14:25:47+00:00

Het overzicht op de app geeft geen actuele status weer. Wat de app doet is een “screenshot” maken van wat er op dat moment gebeurt. Deze “momentopname” is wat je te zien krijgt op de app en dit wijzigt ongeveer om de dertig minuten. Verder is het huisverbruik continu in verandering; daardoor dient het systeem zich constant aan te passen aan de nieuwe situatie. Doordat de app dus steeds een “screenshot” neemt van het continu veranderende systeem kunnen de waarden af en toe afwijken van de werkelijke waarden.

Mijn thuisbatterij ontlaadt niet naar 0%?2023-04-12T14:21:32+00:00

Li-ion batterijen mogen NOOIT tot 0% ontladen worden. Bij andere apparaten met li-ion batterijen geldt dit ook, maar wordt er meestal geen werkelijke waarde getoond. De waarde die je via een applicatie of op de omvormer te zien krijgt, is wel de werkelijke capaciteit van de batterij.

Wat moet ik doen bij een stroomonderbreking van fluvius?2023-04-12T12:54:22+00:00

Indien Fluvius werken heeft gepland in jouw buurt ontvang je in de brievenbus een waarschuwing voor jouw pv-installatie.

We raden aan om tijdens de geplande werken jouw installatie af te koppelen. Dit is enkel en alleen om het mogelijke risico op schade te vermijden.

Het uitschakelen van jouw PV-installatie doe je als volgt:

Leg de zekering(en) van jouw zonnepanelen af in de zekeringskast
Leg na de werken de zekering terug aan
De installatie start vanzelf opnieuw op

Waarom valt mijn omvormer uit op een zonnige dag?2023-04-12T12:32:00+00:00

Heb je gemerkt dat jouw omvormer op zonnige dagen uitvalt? Dit komt door het fenomeen spanningsstijging/spanningsval.

Hiervoor neem je best contact op met Fluvius op het nummer 078 35 35 00.

 Keuring en premies

Moet ik zelf een keuring aanvragen?2023-04-12T14:16:53+00:00

Neen, de keuring wordt aangevraagd door Helio+. Het keuringsorganisme zal je rechtstreeks — per e-mail — contacteren om een afspraak vast te leggen. Het is belangrijk dat de keuringsdatum na de plaatsingsdatum ligt.

Te hoge aarding?2023-04-12T14:14:12+00:00

De aarding is een basisveiligheid van uw woning, deze wordt verondersteld in orde te zijn. Het conform zetten hiervan is niet in de prijs inbegrepen van de offerte. U kan dit uiteraard via onze diensten laten in orde brengen of u kunt zelf een elektricien aanstellen om de werken uit te voeren. U wordt hiervan per mail op de hoogte gebracht en dient dan per kerende uw voorkeur door te geven.

Welke zijn de voorwaarden om een premie voor zonnepanelen te mogen ontvangen?2023-04-12T13:38:18+00:00

Om in aanmerking te komen voor de premie van de zonnepanelen moet je aan enkele voorwaarden voldoen:

  • Datum indienstname ligt na 01/01/2021
  • Er moet een digitale meter aanwezig zijn op het installatie-adres
  • Enkel voor nieuwe installaties met een omvormervermogen ≤ 10 kVA
  • De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in
    het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het distributienet vóór 1 januari 2014 of waarvoor de omgevingsvergunning voor
    stedenbouwkundige handelingen meer dan vijf jaar voor de datum van de eindfactuur werd verleend en waarbij het gebouw
    voldoet aan de op haar van toepassing zijnde EPB-eisen en de EPB-aangifte werd ingediend binnen de geldende termijn
  • De zonnepanelen moeten door een erkende aannemer geplaatst worden
  • Deze aannemer beschikt over een certificaat van bekwaamheid (RESCERT) of laat de geplaatste installatie valideren/controleren door een persoon die hierover beschikt
  • De zonnepanelen mogen niet geïnstalleerd worden op asbesthoudende dakbekleding of een asbesthoudend onderdak
  • De premie is éénmalig. Dit wil zeggen dat er per EAN-nummer slechts 1 premie aangevraagd kan worden. Hierdoor komen uitbreidingen niet in aanmerking

Het volledige overzicht kan je hier terugvinden.

Wat is een “G”-nummer?2023-04-12T13:34:12+00:00

Het G-nummer is een het identificatienummer van jouw PV-installatie. Dit G-nummer ontvang je in een bevestigingsmail van Fluvius onmiddellijk na de aanmelding van jouw installatie.

Heb je geen e-mail ontvangen met een G-nummer na aanmelding?

Dit nummer kan je ook online terug vinden op jouw ‘Mijn Fluvius’-account bij ‘Groene Stroom’.

OPGEPAST: Het G-nummer zal pas werken nadat je een (tweede) e-mail kreeg van Fluvius dat jouw aanmeldingsdossier verwerkt werd. Het kan tot 22 weken duren vooraleer je deze bevestigingsmail ontvangt. Indien je dit te vroeg probeert in te geven kan je onderstaande foutmelding krijgen.

foutmelding g-nummer-01

Zolang je dus geen tweede bevestigingsmail kreeg en/of de status in jouw Mijn Fluvius-account op ‘in verwerking‘ staat, kan je het G-nummer nog niet gebruiken.

Krijg je na de bevestigings-e-mail van Fluvius alsnog een foutmelding?

Neem contact op met Fluvius op het nummer 078 35 35 34

Kan ik zelf een digitale elektriciteitsmeter aanvragen?2023-04-12T13:30:03+00:00

Het plaatsen van een digitale meter is verplicht voor nieuwe PV-installaties indien je in aanmerking wil komen voor een premie.

De installatie van een digitale meter kan op 2 manieren:

  1. Je wacht af tot Fluvius zelf contact opneemt voor het plaatsen van een digitale meter. Deze plaatsing is gratis.
  2. Je vraagt zelf een digitale meter aan en betaalt éénmalig 88,50 euro inclusief btw. Dit kan via het nummer van Fluvius 078 35 35 34 of via het online formulier op hun website.

Het is belangrijk om te weten dat je als klant een premie pas kan aanvragen als de digitale meter is geïnstalleerd.

De wachttijd bij Fluvius voor het gratis plaatsen van een digitale meter loopt momenteel op tot meer dan 200 dagen.

Bij de zonnepanelenpremie is er geen vaste termijn om de aanvraag in te dienen. Hierbij is het belangrijk om jouw premie aanvraag niet uit het oog te verliezen indien je alsnog wenst te wachten op Fluvius.

Facturatie

Welk btw-tarief?2023-04-12T13:12:22+00:00

Vanaf 1 april 2022 tot en met 31 december 2023 is het verlaagd tarief van 6% btw van toepassing voor de levering en installatie van zonnepanelen in woningen jonger dan 10 jaar. Ook nieuwbouwwoningen en woningen opgericht na afbraak komen nu dus in aanmerking.

Voor woningen ouder dan 10 jaar was het verlaagd tarief van 6% al van toepassing en blijft deze regeling ongewijzigd.

Een belangrijke voorwaarde hierbij is dat het onroerend goed uiteindelijk uitsluitend of hoofdzakelijk wordt gebruikt als privéwoning.

Voor gebouwen met een dubbel gebruik zal dus vereist zijn dat het minstens voor 50% dienstig is als private woning.

LET OP: Voor de thuisbatterij blijft het tarief van 21% van toepassing op installaties in woningen jonger dan 10 jaar.

Mijn facturatiegegevens zijn niet juist.2023-04-12T13:09:49+00:00

Indien er wijzigingen moeten gebeuren aan jouw factuur kan je een mailtje sturen met jouw vraag naar dnv@helioplus.be

Wat is de betalingstermijn van mijn factuur?2023-04-12T13:07:50+00:00

De betalingsdatum is gelijk aan ontvangst van de factuur via e-mail.  De betalingsvoorwaarden zijn terug te vinden op je persoonlijke offerte.

Hoe ontvang ik mijn factuur?2023-04-12T12:56:52+00:00

Onze boekhouding stuurt je de factuur meteen via e-mail door zodra de installatie van je zonnepanelen is afgerond.

Andere vragen

Moet ik voor een zonnepaneel installatie een extra verzekering afsluiten?
2024-01-23T17:09:22+00:00

Zorgen over het verzekeren van je zonnepanelen? Geen probleem!
Je brandverzekering dekt al de schade veroorzaakt door of aan je zonnepanelen. Maar hier is het geheim om volledige gemoedsrust te krijgen: neem contact op met je verzekeraar en laat je zonne-installatie opnemen in je polis. Op die manier ben je volledig gedekt. Laat die zon maar schijnen!

Heb ik een vergunning nodig voor zonnepanelen?
2023-04-13T11:56:22+00:00

Neen, 
alleen maar bij gebouwen die vallen onder Monumentenzorg of in Unesco-gebied moet je een vergunning aanvragen bij het gemeentelijk bureau voor de monumentenzorg.

Bij wie kan ik terecht met een klacht?2023-04-12T14:07:18+00:00

Ben je niet helemaal tevreden over de installatie?

Twijfel niet en stuur ons meteen een e-mail naar hallo@helioplus.be met zoveel mogelijk informatie — dus ook eventuele foto’s.

Onze dienst na verkoop doet er alles aan om samen een oplossing te vinden.

Ga naar de bovenkant