Welk voertuig wil je thuis gaan opladen? Wat zijn de laadmogelijkheden van je voertuig?

De 100% elektrische voertuigen (FULL EV) hebben meer vermogen nodig dan ‘plug-in’ hybridevoertuigen (PHEV). Ze hebben een grotere batterij en moeten dus langer aan de stekker. 
Ga bij de autofabrikant de laadmogelijkheden van je voertuig na. Check ook of er technische beperkingen zijn en toets deze af op je thuisinstallatie.
Op de website: https://ev-database.nl/ vind je van bijna alle wagens de technische specificaties terug. De beperkingen verschillen per type en hangen af van de lader aan boord van het voertuig.

Hoeveel kilometer rijd je per dag? Kun je ook laden op het werk of andere plaatsen?

Wil je weten hoeveel uur je voertuig ‘s nachts thuis moet opladen? Maak dan eerst een goede inschatting van het aantal kilometers dat je per dag rijdt. Heb je laadmogelijkheden op het werk of onderweg? Ook deze factoren spelen een belangrijke rol. 
De laadsnelheid van een elektrisch voertuig wordt meestal uitgedrukt in km/u. Dit is het aantal kilometer dat kan bijgeladen worden per uur.
Bijv. monofasig 16A (=3,7kW) laden van een Full EV → 19 km/u.Je wagen staat makkelijk 8u stil ‘s nachts → 152 km bijgeladen.

Welke spanning heb je thuis?Wat is je vermogen?

Beschik je thuis over een monofasige of driefasige aansluiting? Ben je aangesloten op een 230V- of een 400V-net? (bij een monofasige aansluiting kan de netspanning soms moeilijk achterhaalbaar zijn, er komt bij jou altijd 230V binnen)
Wat is de aansluitwaarde van de hoofdautomaat in je tellerkast? Wat is je contractueel vermogen? 
Vind je deze informatie niet terug? Contacteer ons of je netbedrijf Fluvius. 

Voorbeeld Voertuig Plugin Hybride

Gemiddelde actieradius 40 km *  Accucapaciteit 13 kW *  Maximum laadvermogen 3,6 kW  AC *  Verbruik / 100 km 27,8 kWh 

Laden Vermogen Vermogen laden Tijd leeg / vol Laadsnelheid
Stopcontact 10A 2,3 kW 2,3 kW 5u45 7 km/u
230V / 1×16A 3,7 kW 3,7 kW 3u45 11 km/u
230V / 1×25A 5,8 kW 3,7 kW 3u45 11 km/u
230V / 1×32A 7,4 kW 3,7 kW 3u45 11 km/u
400V / 3×16A 11 kW 3,7 kW 3u45 11 km/u
400V / 3×32A 22 kW 3,7 kW 3u45 11 km/u

Voorbeeld Voertuig Volledig Elektrisch

Gemiddelde actieradius 345 km *  Accucapaciteit 58 kW *  Maximum laadvermogen 11 kW AC  *  Verbruik / 100 km 16,8 kWh 

Laden Vermogen Vermogen laden Tijd leeg / vol Laadsnelheid
Stopcontact 10A 2,3 kW 2,3 kW 29u45 12 km/u
230V / 1×16A 3,7 kW 3,7 kW 18u30 19 km/u
230V / 1×25A 5,8 kW 5,8 kW 11u45 29 km/u
230V / 1×32A 7,4 kW 7,4 kW 9u15 37 km/u
400V / 3×16A 11 kW 11 kW 6u15 55 km/u
400V / 3×32A 22 kW 11 kW 6u15 55 km/u

Nog vragen over Heb je nood aan 400V om je elektrische auto op te laden??

Contacteer ons even, we helpen je graag verder!

Verwante artikelen

  • Elektrische voertuigen (EV’s) zijn in opmars, en dat brengt veranderingen met zich mee voor zowel werkgevers, werknemers als HR-professionals. Eén belangrijk aspect hiervan is de vergoeding van laadkosten voor EV’s, met name voor werknemers die een bedrijfswagen opladen aan huis. Hoe zorg je dat dit correct gebeurt en wat zegt de wet hierover? Hieronder [...]

  • Energie Management Systemen (EMS) groeien snel in populariteit dankzij hun vermogen om zonne-energie te beheren en kosten te minimaliseren. Wat is EMS precies? Het is een geïntegreerd systeem dat onder andere je zonnepanelen, thuisbatterij en huishoudelijk energieverbruik intelligent aanstuurt. Het doel? Maximale energieopbrengst, minimale kosten en optimale levensduur van je systeem. [...]

  • De wereld evolueert snel in de richting van elektrische voertuigen (EV) als de geprefereerde manier van transport. Het is niet langer een utopie maar een onvermijdelijke realiteit en de trend zal zich naar verwachting voortzetten. Daarom overwegen steeds meer mensen om over te stappen van traditionele brandstofauto's naar EV's. Een van de essentiële factoren [...]

  • Mobiliteit en duurzaamheid gaan hand in hand en hebben ook fiscale gevolgen. De wet van 25 november 2021 over de "Fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit" zet in op duurzame mobiliteit. Dat betekent dat steeds meer werknemers elektrisch gaan rijden en opladen. We herinneren aan de fiscale regels voor elektrische wagens en focussen op [...]