Voorbeeld:
Sinds 5 maanden heb ik zonnepanelen op mijn dak. Het probleem is dat ze nog niet zijn geregistreerd bij netwerkbeheerder Fluvius, hoewel ze wel werken.
Gedurende deze tijd levert mijn installatie elektriciteit aan het net, maar ik ontvang momenteel geen vergoeding hiervoor.

Fluvius heeft een lange verwerkingstijd en dit zorgt voor vertraging bij het registreren van nieuwe zonnepaneel-dossiers. Dit komt doordat er veel mensen in korte tijd zonnepanelen hebben laten plaatsen. Het registratieproces is noodzakelijk voordat de injectievergoeding kan worden gestart, omdat het nakijken van het dossier belangrijk is voor de veiligheid van consumenten en het elektriciteitsnet.

Maak je geen zorgen, alle klanten zullen hun injectievergoeding met terugwerkende kracht ontvangen vanaf de datum van het keuringsverslag.

Vanwege deze langere verwerkingstijd bij Fluvius ontvangen leveranciers de injectiegegevens ook later, wat resulteert in een vertraging van de injectievergoeding. Maar wees gerust, de vergoeding komt er uiteindelijk wel.

Fluvius zal de vergoeding retro-actief berekenen op basis van de meterdata vanaf de datum op het keuringsverslag.

De Ombudsman voor Energie, Eric Houtman, wil nog iets toevoegen. Deze vertraagde registratie moet niet worden verward met het late ontvangen van facturen, wat het gevolg is van een bug in het systeem van Atrias. Dit zorgt ook voor veel klachten. Maar het resultaat is hetzelfde: het uitblijven van de injectievergoeding.